Introductie
Het Nederlands Instituut voor Mediakunst, afgekort NIMk ondersteunt de hedendaagse digitale mediakunst. Zowel op presentatie als op onderzoek en collectie bevordert het instituut de vrije ontwikkeling, distributie en toepassing van mediakunst. Aan de hand van tentoonstellingen, symposia, lezingen, mediatheek, de vaste collectie, onderzoek en verschillende kunstenaarsfaciliteiten wordt de ontwikkeling, toepassing, verspreiding en reflectie binnen de beeldende (media)kunst bevorderd. Een bezoekje aan het Nederlands Instituut voor Mediakunst is interessant voor alle leeftijden.
Ga naar de website van Nederlands Instituut voor Mediakunst
Historie en populariteit
René Coelho richtte in 1978 Monte Video op. Hij stelde documentatie en apparatuur beschikbaar vanuit zijn huis en richtte een kamer als galerie in. Vanwege de groei met het verhuren aan videowerken, nam Monte Video zijn 1983 intrek in een pand in Amsterdam Noord waar voldoende ruimte was voor presentaties. In 1986 zet de gemeente de subsidie stop en was Monte Video genoodzaakt om terug te verhuizen naar het huis van René Coelho. Maar, hij ging door en begin jaren ’90 fuseerde Monte Video met Time Based Arts, een distributeur van videokunst. In 1993 gingen zij verder onder de naam Nederlands Instituut voor Mediakunst. Vanwege de groei verhuisde het instituut nog tweemaal, in 1994 en 1997.
Locatie
Het Nederlands Instituut voor Mediakunst mag jaarlijks naast kunstenaars tevens scholen, groepen en andere belangstellenden welkom heten.
Programma / activiteiten
Het Nederlands Instituut voor Mediakunst bevindt zich in Amsterdam, provincie Noord-Holland. De locatie is goed bereikbaar met eigen vervoer en betaald parkeren kan in de nabijgelegen parkeergarages. Vanaf het Centraal Station Amsterdam is het instituut bereikbaar met verschillende tramlijnen.
Het Nederlands Instituut voor Mediakunst bestaat uit verschillende onderdelen. De afdeling presentatie is voornamelijk gericht op de vertoning van mediakunst. Zij organiseren kort- en langlopende groeps- en thematentoonstellingen, soms in samenwerking met andere organisaties. De vaste collectie omvat meer dan 1400 werken die variëren van experimenten van beroemde internationale kunstenaars tot aan producties van recent opkomend talent. Het instituut voert een actief distributiebeleid om een breed publiek kennis te laten maken met de mediakunst.
Voor scholen en diverse doelgroepen heeft het instituut een breed pakket met educatieve programma’s ontwikkeld die bestaan uit lezingen, workshops, activiteiten op internet, expertmeetings en stageplaatsen. Ook kunstenaars en belangstellenden kunnen in het Nederlands Instituut voor Mediakunst samenwerken, nieuwe werken tot stand brengen en experimenteren.
Stats & tags |
Aantal keren bekeken: 915
Amsterdam, Noord-Holland, NederlandMusea |
Reacties & ervaringen
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen geplaatst. Geef een beoordeling!